Albéniz / Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo)

Granada by Albéniz. Partical capo arrangement.
Sheet music (Paperback):
Download

PDF Download - 9 Pages

granada_albeniz_partial_capo.pdf
granada_albeniz_partial_capo_Page_3
granada_albeniz_partial_capo_Page_4
granada_albeniz_partial_capo_Page_7
granada_albeniz_partial_capo_Page_8
Description
Notes (EN) Notas (ES) Audio Video Credits


NOTES on Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo)

The serenade Granada T.61 A, dedicated “in memory of Señora Gracia Fernández Palacios de Recur” (founder of the Protectorado de la Infancia de Sevilla [Seville Foundation for The Wardship of Children], was given various opus numbers, depending on the edition. In a letter to Rafael Moragas, Albéniz described it as “a serenade to the heights of romanticism yet sad to the depths of despair. Above all, it is a harrowing, heart-rending lament.” It was Albéniz’ first piece transcribed for guitar by Tárrega in E major and was so well done that it became part of the guitar canon, even though it was written for a smaller instrument with gut strings.

José Manuel Dapena wrote his own transcription in D major for a 21st century guitar, placing a partial capo in which only the first four strings are pressed while the last two strings are open. In this Dapena version, there are many more strings resonating free, allowing the embellishments to be performed easily. There are even passages in which the guitarist press the notes above and below the capo, allowing new chords to be played on the instrument.

© by Xoán M. Carreira
Editor of Mundoclasico.com

NOTAS Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo)

La serenata Granada T.61 A, dedicada con “respetuoso recuerdo a la Sra. Dña. Gracia Fernández Palacios de Recur [fundadora del Protectorado de la Infancia de Sevilla],” recibió varios números de opus, según las diversas ediciones. En una carta a Rafael Moragas Albéniz la describe como “una serenata romántica hasta el paroxismo y triste hasta el desespero. Y por encima de todo, un lamento desentonado y desgarrador.” Fue la primera pieza de Albéniz transcrita para guitarra por Tárrega, en la tonalidad de Mi mayor, con tan gran fortuna que se convirtió en una obra canónica del repertorio guitarrístico a pesar de estar escrita para una guitarra de envergadura menor y que utiliza cuerdas de tripa.

José Manuel Dapena ha escrito su propia transcripción en Re mayor para una guitarra del siglo XXI, colocando una cejilla especial que sólo pisa las cuatro primeras cuerdas y mantiene las dos últimas al aire. En esta versión de Dapena hay por tanto muchas más cuerdas resonando al aire, los adornos se resuelven con facilidad e incluso existen partes en las que el guitarrista pisa notas antes y después de la cejilla, consiguiendo así acordes nuevos para el instrumento.

Xoán M. Carreira
Editor de Mundoclasico.com

Audio
Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo)
Listen

Video
Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo)
https://www.youtube.com/watch?v=sn1-wxAr-Pc

Credits

Isaac Albéniz
Granada T.61 A, Op. 47 No 1 (Partial Capo) - Guitar
arr. José Manuel Dapena

Engraving: Sylvain Lemay, Les Productions d'OZ
Cover photography by "Guitarreo" - National bird of Kenya
Notes by Xoán M. Carreira

Depósito legal: C 1206-2017, Biblioteca Nacional de España, bne.es
ISMN: 9790901319813
SKU: ACMUS002
Printed in Spain
Time: 5´ www.manueldapena.com

The arranger's name should be mentioned
Recorded on CD: “Al pie de una guitarra”. 2012 - Air Classical - ACCD002

© 2017 Air Classical - www.airclassical.com